לראשונה: טקס בת מצווה כולל קריאה בספר התורה בעזרת הנשים בכותל

הודעה לעיתונות 24 אוקטובר, 2014

                       

נשות הכותל עושות היסטוריה לאחר 25 שנות מאבק נשות הכותל קראו היום לראשונה בספר התורה בעזרת הנשים בכותל התפילה כללה טקס בת מצווה בפעם הראשונה(!) עם עליה לתורה

נשות הכותל עושות היסטוריה. במסגרת תפילת ראש חודש חשון, בה השתתפו כ- 120 נשים, ושנערכה הבוקר בכותל, הצליחה הקבוצה להכניס לעזרת הנשים ספר תורה ולהתפלל בו. האירוע עבר בשקט וללא כל הפרעה מצד המתפללים.

במסגרת התפילה התקיים טקס בת מצווה שכלל, לראשונה(!), עליה לתורה וקריאה בספר התורה. בת המצווה, סשה לוט, היא אחת מארבע הנערות, שהופיעו לאחרונה על גבי אוטובוסים בירושלים במסגרת קמפיין שיזמה הקבוצה לעידוד בת מצווה בכותל. סשה עלתה מרוסיה לישראל עם אמה כשהיתה תינוקת. חברותיה לקמפיין – אשירה, דבורה ועלמא – השתתפו בתפילה ועמדו לצידה במהלך הטקס.

הבוקר, ביקשו נשות הכותל להכניס את ספר התורה שלהן לרחבת הכותל, משהבקשה נדחתה על ידי המאבטחים בכניסה לכותל, הצליחה אחת מהמתפללות להכניס ספר תורה זעיר בתוך תיק הטלית.

מדובר בספר נדיר, כבן למעלה מ- 200 שנה, שהובא מלונדון לישראל במיוחד לתפילת ראש חודש חשון. הספר ששייך לנואלין וגו’ן כהן, הושאל לנשות הכותל במטרה לסייע במאבק על זכותן של נשים לחופש תפילה ולשוויון זכויות בכותל.

לדברי בעליו, ג’ון כהן: “בהתחלה התלבטתי האם לשלוח את ספר התורה לישראל, לא בגלל העובדה שהוא אמור לשמש את נשות הכותל, אלא בגלל שהרגשתי מחויבות כלפי הסבא-רבא שלי, שנשא את הספר מליטא לדרום אפריקה בשנת 1880, כדי לשמור את הספר במקום מוגן. מנגד, אני מאמין שייעודו של ספר תורה הוא שיקראו בו, וככזה לא יכולתי לחשוב על מקום טוב יותר מהכותל למימוש ייעוד זה; עם נשים הכמהות לקרוא בתורה, ושלדעתי יש להן את הזכות המלאה לעשות זאת בכל מקום שבו גברים קוראים בתורה”.

לדברי לזלי זקס, מנכ”לית נשות הכותל: “בהתרגשות רבה קיימנו היום את מצוות הקריאה בתורה, שנמנעת מאיתנו בניגוד לחוק ובשרירות לב. ספר התורה הזעיר הזה נכתב כך, כדי להסתירו ולאפשר את הקריאה בו למרות האיסורים שחלו על היהודים בגולה לפני כמה מאות שנים. בדיוק מאותן סיבות, נאלצנו אנחנו להכניסו לכותל בהיחבא, רק שהפעם את האיסורים מטיל רב יהודי על נשים יהודיות(!)”.

עוד הוסיפה זקס: “מעולם לא וויתרנו ואנחנו לא מתכוונות לוותר על הקריאה בתורה. הבהרנו את זה עם כניסתנו למשא ומתן על עתיד הכותל. ניתן לבחור האם להתפלל עם טלית או עם תפילין, אבל ספר תורה הוא חלק בלתי נפרד מהתפילה, ושום תפילה אינה שלמה בלעדיו”.

אביגיל אנטמן, חברת הנהלת נשות הכותל, המשתייכת לזרם האורתודוקסי, ציינה: “אור חדש על ציון תאיר!  היום גיליתי עד כמה עוצמתית הקריאה בתורה, ובמהלך התפילה הבנתי שזה לא מקרי שמונעים מאיתנו את הגישה לתורה, שכן התורה נותנת המון כוח, ורוצים למנוע מנשים את הכוח הזה”.

עו”ד ריקי שפירא, יועצת משפטית בארגון קולך, וחברת הנהלת נשות הכותל, המשתייכת לזרם האורתודוקסי, ציינה: “באיסור להכניס ספר תורה לכותל, פועל רב הכותל בניגוד להחלטת בית המשפט המחוזי בירושלים, שנקבעה בפס”ד משה סובל (מיום ה- 25/4/2013), ולפיה לנשות הכותל יש את הזכות החוקית להתפלל בעזרת הנשים באופן חופשי לפי מנהגן, הכולל גם קריאה בספר תורה”.

עוד ציינו נשות הכותל כי מדובר באפליה פסולה, שניתן למנוע בקלות על ידי העברת ספר תורה אחד מעזרת הגברים בכותל, שם נמצאים כ- 100 ספרי תורה, לעזרת הנשים. אולם, רב הכותל מתנגד לכך, ולמרות שבתפקידו הציבורי עליו לפעול לביעור האפליה, הוא זה שיוצר אותה בצורה מכוונת.

על אודות נשות הכותל

“נשות הכותל” מתפללות בכותל המערבי מדי ראש חודש עברי, החל משנת 1988 (למעלה מ- 25 שנים!). מדובר בקבוצת תפילה, הכוללת נשים משלושת הזרמים ביהדות, הפועלת במסגרת ההלכה היהודית. הקבוצה נאבקת על זכותן של נשים להתפלל בקבוצה ובקול, לקרוא מן התורה ולהתעטף בטליתות, והיא עושה זאת בחלק הידוע כ”עזרת הנשים” בכותל המערבי, תוך הקפדה על מחיצה מפרידה בין נשים לגברים.

Skip to content