המאבק להשגת גישה לספרי תורה:
בכל מקום בעולם יש לנשים יהודיות גישה לספר התורה. רק בכותל המערבי בירושלים, נשים מנועות מלהחזיק ספר תורה, לנשק ספר תורה ולקרוא בו.
יש למעלה ממאה ספרי תורה בעזרת הגברים בכותל, והרב שמואל רבינוביץ' הממונה על הכותל ועל המקומות הקדושים, מסרב שוב ושוב לאפשר לנשות הכותל גישה אף לא לספר תורה אחד. הרב רבינוביץ' תיקן בשנת 2010 תקנות אשר מורות לשומרים בכניסות לכותל למנוע גם הכנסת ספרי תורה מבחוץ. מעגל הקסמים ההזוי הזה המונע מאתנו להביא ספר תורה אתנו מחד, ואוסר עלינו לקחת ספר תורה מעזרת הגברים מאידך – חוסם בעצם את הגישה של נשים לספר תורה במקום קדוש וציבורי בישראל.
הכותל המערבי הוא המקום הקדוש ביותר ליהודים – והוא שייך לכל יהודי באשר הוא. דרישתנו פשוטה, אנו דורשות שוויון: ספר תורה לנשים בכותל – כעת.
מעמד משפטי נכון להיום:
נשות הכותל ממשיכות להתפלל בעזרת הנשים בכותל המערבי, ודרך תפילה והתנגדות א-אלימה יוצרות שינוי בכותל ובעולם היהודי כולו.
נכון לשנת 2016, השיגו נשות הכותל הכרה משפטית בזכותן להתפלל בקול, עם טלית, תפילין וספר תורה בכותל. לרוע המזל, לרב שמואל רבינוביץ'- רב הכותל, הסמכות לאכוף תקנות האוסרות על נשים כל גישה לספר תורה, והוא מנצל את כוחו לרעה נגדנו.
הכותל הוא הסמל המרכזי כיום לתופעת הדרת נשים בדת ובמרחב הציבורי בישראל, והמאבק שלנו בנושא מעורר עניין בארץ ובעולם. רב הכותל אשר מונה על-ידי ראש הממשלה והיועץ המשפטי לממשלה, אחראי לתקנות המפלות נשים במרחב ציבורי בישראל.
נשות הכותל מובילות קמפיין לאומי ובינלאומי שמטרתו להפעיל לחץ על המנהיגות ועל הממשלה למצוא פתרונות אשר יובילו לשינוי המצב הקיים.
פסקי דין משפטיים לגבי נשות הכותל מהתקופה האחרונה: משטרת ישראל נגד לזלי זקס, בוני ריבה רס, סילביה רוזנברג, הרב וולרי סטסין ושרונה קרמר
פסק הדין של השופט משה סובל קובע כי:
– נשות הכותל לא הפרו את החלטת בית משפט העליון 2003 לגבי תפילת נשים בכותל, התפילה בקשת רובינסון הייתה המלצה בלבד וכמו כן מדינת ישראל לא הכשירה את קשת רובינסון "כיאות וכנדרש כמקום תפילה", על כן נשות הכותל אינן מנועות מלהמשיך ולהתפלל כדרכן בעזרת הגברים.
– נשות הכותל לא הפרו את חוק המקומות הקדושים לפיו מבקרים בכותל רשאים להתפלל לפי "מנהג המקום".
– "מנהג המקום" בכותל, אמור להיות מפורש כמנהג עם השלכות לאומיות ופלורליסטיות ולא רק אורתודוקסיות.
נשות הכותל לא התנהגו במקום ציבורי באופן העלול להביא להפרת השלום.
“העובדה שבית המשפט המחוזי אימץ את הפסיקה של בית המשפט לשלום, נושאת משקל רב ומעידה על מציאות משפטית משתנה שתשפיע על כל מעצר עתידי של נשות הכותל. אין ספק שההחלטה הזו היא קריאה לרשויות לשנות את הגישה שלהם לתפילות נשות הכותל. המרכיב החשוב ביותר בפסק הדין הזה הוא, שהתפילה של נשות הכותל בעזרת הנשים בכותל המערבי אינה מנוגדת ל"מנהג המקום" ולכן לא מהווה עבירה על חוק המקומות הקדושים. בית המשפט דוחה כל ספק סביר לגבי מדיניות של עיכובים ומעצרים של נשות הכותל על-ידי המשטרה" – עו"ד דוד ברהום, עורך הדין של נשות הכותל במשפטים הללו.
להורדת הפסיקה של השופטת שרון לארי בבלי
מה הלאה?
המגבלה היחידה שנותרה כיום היא על הכנסת ספר תורה לכותל או על קבלת ספר תורה מעזרת הגברים. התקנות שתיקן הרב רבינוביץ' בשנת 2010 (על איסור הכנסת ספר תורה מחוץ למתחם הכותל) אינן עולות בקנה אחד עם פסיקת השופט סובל בשנת 2013. למרות זאת מסרב הרב רבינוביץ' לבטל תקנות אלה.
בעקבות פנייה של ממשלת ישראל בשנת 2013, הסכימה הנהלת נשות הכותל לשבת למו"מ עם נציג הממשלה- עו"ד אביחי מנדלבליט, מזכיר הממשלה, ולצד התנועה הרפורמית, התנועה המסורתית ונציגי איחוד הפדרציות היהודיות בארה"ב.
הדיונים נסובו סביב הקמה של עזרה שלישית – פלורליסטית שוויונית בכותל הדרומי. שלא כמו שתי העזרות הקיימות – עזרת נשים ועזרת גברים – עזרה זו לא תהיה מנוהלת על-ידי רב הכותל אלא על-ידי נציגי המשתתפים סביב שולחו הדיונים. העזרה הפלורליסטית תאפשר לקיים תפילות שיווניות ותפילות נשים.
ב31.1.2016 התקבל ברוב קולות מתווה הכותל. משמע: הקמת עזרה שלישית פלורליסטית. אלא שהציבור החרדי יצא להפגנות נגד המתווה ובעקבות כך המפלגות החרדיות ורב הכותל משכו תמיכתם ומאז לא נעשה דבר. בנוסף, מאז משיכת התמיכה נעשים מאמצים להביא לביטול המתווה ולכך שמעמד הכותל יקבע בחוק כמנהג אורתודוקסי הכולל את כל רחבת הכותל, כולל מתחם קשת רובינסון.
עד שתקום עזרה כזאת לשביעות רצוננו המלאה, אנו נמשיך להתפלל כל ראש חודש בעזרת הנשים.