נשות הכותל – השלב הבא / שירה פרוס

שירה פרוס

הצלחנו לגרום לקולנו להישמע, על ידי כך שגייסנו את דעת הקהל של יהודים בארץ ובעולם, ובפעם הראשונה מזה 25 שנות תפילה וניסיונות השתלבות, פנה ראש ממשלת ישראל לנשות הכותל והזמין אותן להשתתף במהלך המנהיגותי שיביא צדק לדורות בכותל המערבי. אנו, נשות הכותל התבקשנו להוסיף את קולנו לתהליך קבלת ההחלטות, אשר יעצב את העתיד של הסדרי התפילה בכותל.

הנסיבות עצמן לא השתנו: פסק הדין פורץ הדרך של השופט סובל מאפריל 2013, בתביעה של משטרת ישראל נגד נשות הכותל, מכיר בזכותן של נשים להתפלל בחופשיות ובקול בכותל, עם טלית ותפילין ללא חשש ממעצר.ובכל זאת, עדיין עומד בעינו האיסור  על הכנסת ספר תורה לעזרת הנשים בכותל.

לאתר קשת רובינזון אין עדיין את המעמד, התקציבים או השירותים המתאימים על מנת שייחשב לאתר תפילה אלטרנטיבי בעל קדושה השווה במעמדה לכותל. עובדה זו הוכרה על ידי יו"ר הסוכנות היהודית נתן שצ'רנסקי, השופט סובל ובית המשפט העליון, שכן על מנת להפוך את המקום לאתר תפילה השווה בערכו לכותל, יש לבצע בו הרבה מאוד שינויים מבניים ולהוסיף תשתיות.

במשך 25 אנחנו סבלה קבוצת נשות הכותל מהתנכלויות של צופים ומתפללים אחרים. בשנה האחרונה הן הסלימו להפגנות אלימות בכל פעם שהגענו להתפלל את תפילת ראש חודש. יתרה מכך, רב הכותל והמנהיגות החרדית לא זו בלבד שלא עשו דבר על מנת למנוע שנאת חינם וחילול השם במקום הקדוש, אלא תמכו בהתנהגות זו ואף נטלו בה חלק. המתפרעים צורחים, יורקים, מצפצפים במשרוקיות, משליכים ביצים ואשפה ומפעילים רמקולים רבי עוצמה על מנת להשתיק את קולנו. וכל העולם היהודי עומד מנגד וצופה בהלם ובתדהמה בהתנהגותם.

בראש חודש כסלו, 4 בנובמבר 2013, אנחנו נתפלל בעזרת הנשים בכותל, עם מאות מאחיותינו, על מנת לחגוג את ייסודה של קבוצת נשות הכותל, ולהיזכר בחזון שמנחה אותנו לשיוויון מלא בזכות התפילה עבור נשים בכותל המערבי. אנחנו ממשיכות להתפלל בעזרת הנשים בכותל בזכות, ונמשיך לעמוד על זכותן של נשים להשמיע קולן ולפעול להעצמה דתית של נשים בכותל המערבי.

על כן, איננו יכולות להתעלם מההזמנה של ממשלת ישראל לדבר אליה ישירות, אחרי 25 שנות השתדלות אל מול החברה הישראלית וממשלות ישראל.

בהמשך למחויבותנו לבדוק כל הזדמנות אמיתית שניתנת לנו על מנת לממש את חזוננו, החליטה הנהלת נשות הכותל בשבוע שעבר להציג בפני ראש הממשלה את רשימת הדרישות הנחוצות על מנת לפתוח עזרה שלישית שיוויונית ופלורליסטית בכותל. על עזרה זאת להיות שווה בגודלה, בתקציבה, ובטופוגרפיה שלה לעזרות הגברים והנשים הנפרדות. בעזרה החדשה תתאפשר תפילה משותפת, אבל יהיו בה גם מחיצות עבור אלו החפצות בתפילת נשים בלבד. העזרה הפלורליסטית תנוהל על ידי גוף של מנהיגי כל הזרמים ביהדות, שיכלול 50% נשים, וכמובן נציגות של נשות הכותל, ולא תנוהל על ידי הרב שמואל רבינוביץ', שמכהן כרב הכותל ואחראי לשתי העזרות אחרות.

החלטה זו של הנהלת נשות הכותל קשה לחלק מהתומכות בנו. הן מאוכזבות, כפי שאנו מאוכזבות, שממשלת ישראל בחרה לתמוך בקיום השגחה חרדית באתר הדתי והלאומי החשוב ביותר לעם ישראל. העיתוי אינו מוצלח עבורנו, שכן אנחנו עומדות רק שבועות ספורים מחגיגות ה-25 שנים לתפילותינו בכותל, אבל ההצעה להשתתף בוועדה הממשלתית הגיעה אלינו באמצע ספטמבר 2013, והתבקשה מאיתנו תגובה מיידית.

העזרה השלישית היא עכשו חזון. עד שתוקם, הלבנה האחרונה תונח במקומה וכל הדרישות יתמלאו, ימשיכו נשות הכותל להתפלל בעזרת הנשים הקיימת בכותל.

כשאנו צופות פני עתיד, אנו נדאג שנשות הכותל יתפללו בכותל, אם בעזרת הנשים או בעזרה הפלורליסטית החדשה, כאשר היא תקום לפי הנתונים והדרישות שלנו.

הודות לאלפי ורבבות התומכים והתומכות במאבקנו בארץ ובעולם, עומדת לנו הזכות ליצור חזון חדש, ועדיין לדבוק במטרתינו האחת – תפילה שוויונית לנשים בכותל.

כתיבת תגובה

דילוג לתוכן