נשות הכותל הכניסו בחשאי ספר תורה ושמרו עליו בעזרת הנשים במהלך כל הלילה

אוגוסט 24 2015

נשות הכותל הכניסו בחשאי ספר תורה ושמרו עליו בעזרת הנשים במהלך כל הלילה כדי שיוכלו לקרוא בתורה בתפילת ראש חודש אלול

בשעה 04:00 בבוקר שוטר שסייר במקום ביקש מהן להוציא את ספר התורה החוצה, הן סרבו בטענה שהדבר מותר להן מתוקף פס"ד סובל. נדרשה התערבות של מפקד מרחב דוד במשטרה, אבי ביטון, השוהה בחופשה, כדי לאשר את שהותן

כ- 70 נשים שהגיעו היום לתפילת ראש חודש אלול עם נשות הכותל, זכו לקרוא בספר התורה הודות לחברותיהן שהכניסו אתמול (ש', 21:30) בחשאי ספר תורה לכותל, וערכו משמרות במהלך כל הלילה, על מנת להגן עליו עד לתפילה הבוקר.

בסביבות השעה 04:00 בבוקר, הגיע שוטר לסייר בעזרת הנשים. הוא ניגש לנציגות נשות הכותל, ביניהן לזלי זקס, מנכ"לית נשות הכותל, וביקש מהן לראות מה הן מחזיקות בתוך התיק. לאחר שאמרו והציגו בפניו את ספר התורה שהיה בתיק, הוא ביקש מהן להוציאו מחוץ לכותל. הן סירבו וטענו כי הדבר נוגד את פס"ד סובל משנת 2013 , הקובע שתפילת נשות הכותל כדרכן מותרת והינה חלק ממנהג המקום.

כשזה לא עזר, נאלצו נשות הכותל להתקשר אל מפקד מרחב דוד במשטרה, אבי ביטון, השוהה בחופשה, על מנת שיתערב וימנע את הוצאת ספר התורה מעזרת הנשים ומהכותל. הוא הורה לסגנו לטפל בכך באופן מיידי, ובתוך שעה קלה הן קיבלו אישור להישאר בכותל יחד עם ספר התורה.

גם הבוקר, כשהגיעו יתר המתפללות לכותל, מנעו מהן המאבטחים להכניס את השופרות שהביאו עמן לצורך התפילה. הטענה היתה שקיים איסור להכניס שופרות, אולם מבדיקה מהירה גילו נשות הכותל כי בעזרת הגברים נשמעו קולות שופר, והתעקשו שגם להן יאפשרו להכניס את השופרות שהביאו. לאחר עיכוב של כ- 15 דקות, בהתערבות המשטרה, אושרה להן כניסה יחד עם השופרות.

ענת הופמן, יו"ר נשות הכותל: "הרעיון שמאות ספרי תורה מונחים בארון הקודש, הנמצא במרחק נגיעה מעזרת הנשים, בעוד שאנחנו נאלצות להגיע לכותל ערב קודם, רק כדי להכניס בחשאי ספר תורה – הוא פסיכי. למשטרת ישראל יש דברים יותר חשובים לעשות, והם ממש לא קשורים להסדרי תפילה.

"מדובר באפליה בוטה וצורמת, במיוחד בראש חודש אלול, החודש בו ירד משה בשנית עם לוחות הברית כדי להעניק לעם ישראל, גברים ונשים, את התורה.

"מעבר לכך, מדובר בשימוש בלתי שוויוני במשאב לאומי, שניתן באופן חופשי למין אחד ונמנע באופן מכוון מהמין השני, ע"י רב הכותל.

"אחד הרגעים המרגשים בתפילה היה כשיו"ר הבית הפתוח, דנה שרון, שהיתה בין מובילות מצעד הגאווה בירושלים, הצטרפה לתפילה, בירכה ברכת הגומל והתאבלה בדמעות על שירה בנקי ז"ל שנרצחה במהלכו.

"מקומם שבזמן התפילה שהוקדשה לאהבת חינם, לזכרה של הילדה שנרצחה כאן לפני כשבועיים, היו סביבנו נשים שהעזו לגדף ולקרוא קריאות גנאי, ביניהן: דינכן מוות, עוכרות ישראל ומות תמותון".

דילוג לתוכן