הודעה לעיתונות 24.7.17: למרות ההסתה, תפילת ראש חודש אב התקייימה עם ספר תורה

למרות ההסתה הגואה נגד נשות הכותל הקבוצה קיימה את תפילת ראש חודש אב

עם ספר תורה שהצליחה 'להבריח' לכותל למרות הבדיקות הקפדניות והמגנומטרים

ענת הופמן, יו"ר נשות הכותל: 

"נראה שהמדינה מעדיפה לשמוע קללות, צרחות, שריקות ונאצות על פני תפילת נשים"

למעלה מ-100 מתפללות הגיעו הבוקר לתפילת ראש חודש אב עם נשות הכותל, מספר נמוך יחסית, שנבע מהמצב הביטחוני. למרות הבדיקות הקפדניות והמגנומטרים בכניסות לכותל, גם החודש הצליחו המתפללות 'להבריח' לכותל ספר תורה ולקרוא בו במהלך התפילה.

מתחילת התפילה השתררה ברחבת הכותל אווירת הפקרות, שכללה זריקת בקבוקי מים גדולים על המתפללות, קללות, שריקות ונאצות כנגדן. המאבטחים, המועסקים על ידי רב הכותל, שתפקידם לשמור על הסדר, היו שותפים לאלימות, חלקם קיללו ודחפו את המתפללות. נשים חרדיות הניפו כרזות מחאה נגד התפילה, בניגוד לתקנות חוק המקומות הקדושים.

בשלב מסוים בתפילה, הורה רב הכותל על הפעלת רמקולים רבי עוצמה, לטובת המתפללים בעזרת הגברים, אשר הופנו לעבר עזרת הנשים והפריעו לתפילה.

ענת הופמן, יו"ר נשות הכותל: "נראה שהמדינה מעדיפה לשמוע קללות, צרחות, שריקות ונאצות על פני תפילת נשים. אין דרך אחרת להסביר את אוזלת ידם של המאבטחים, מול מיעוט עוין ומופקר שהגיע לכותל מצויד בחצוצרות פלסטיק, משרוקיות וילדות קטנות הצורחות במלוא גרונן במטרה להרעיש ולהפריע לתפילתן של נשות הכותל. ראש חודש אב הוא הזדמנות לזכור שירושלים נפלה פעמיים לא בגלל כוחם של יריבינו, אלא בגלל חולשת אנשי ירושלים, שהיו עסוקים במלחמות אחים ובמאבקים פנימיים".

לזלי זקס, מנכ"לית נשות הכותל: "במקום להנמיך את הלהבות ולצמצם את הרעש, רב הכותל דווקא הגביר אותו באמצעות הפעלת הרמקולים בעזרת הגברים. התנהלותו היום ממחישה מדוע יש לפרק לאלתר את המונופול על הכותל, המייצג מיעוט קיצוני בעם היהודי. כל מי שמתבונן בעיניים יוקדות-השנאה ובאגרופים המונפים, מבין ששפיכות דמים בכותל, הוא רק עניין של זמן, כל עוד ביטחונן ושלומן של נשות הכותל תלוי במי שמבקש להיפטר מהן בעצמו".

עו"ד ריקי שפירא רוזנברג, חברת הנהלת נשות הכותל: "רמת ההסתה נגדנו עלתה שלב, בתמיכתו של רב הכותל והמאבטחים מטעמו. אנו מקוות כי בית המשפט העליון יראה את התמונה הרחבה וימנע מלהעניק פרס למיעוט הקיצוני, שלוקח בעלות על הכותל ומשתמש בכוחו כדי להדיר ולפגוע בנשים".

בשבוע שעבר הגישה המדינה את תשובתה לבג"צ בעניין נשות הכותל. הדיון בעתירות יתקיים ביום ה- 31 באוגוסט בשעה 09:00 בבוקר בבית המשפט העליון בפני השופטים נאור, מלצר ודנציגר.

על אודות "נשות הכותל"

קבוצת נשים דתיות מכל הזרמים (אורתודוקסיות, קונסרבטיביות ורפורמיות), הקבוצה מתפללת בכותל מדי ראש חודש ובחגים, מזה 28 שנים, ונאבקת למען שוויון זכויות בתפילה לנשים. הקבוצה מתפללת במסגרת ההלכה היהודית. חלק ממנהגיה הם תפילה קבוצתית, הכוללת קריאה בתורה, התעטפות בטליתות והנחת תפילין. הקבוצה מקפידה על תפילה עם מחיצה בין נשים לגברים, בחלק הידוע כ"עזרת הנשים" בכותל המערבי.

לאחר מו"מ שארך כשלוש שנים, אושר ב- 31 בינואר 2016 בממשלה מתווה הכותל החדש, שעניינו הקמת רחבת תפילה חדשה המיועדת לתפילת נשות הכותל ולזרמים הפלורליסטים. יישום המתווה תקוע בשל התנגדות המפלגות החרדיות ובשל איומיהן לפרוש מהקואליציה במידה והמתווה ייושם.

ביום 25.6.17, ראש חודש תמוז, קיבלה הממשלה החלטה סותרת: לבטל את מתווה הכותל.

דילוג לתוכן