הודעה לעיתונות 10.10.2018 ראש חודש חשוון

רב הכותל 'מצפצף' על החוק ועל הוראות היועץ המשפטי לממשלה

למרות ההנחיה המפורשת של היועץ המשפטי לממשלה, להגדיל את שטח התפילה המוקצה לנשות הכותל, ולקרבו לכיוון אבני הכותל, רב הכותל עושה את ההפך, תוך שהוא ממשיך להתייחס לכותל כחצרו הפרטית ולהתעלם מהחוק

נשות הכותל קיימו הבוקר (ד') את תפילת ראש חודש חשון בהשתתפות כ- 200 מתפללות, שהגיעו לכותל מכל רחבי הארץ. התפילה בעזרת הנשים התקיימה בתגבור משטרתי, לאחר שמשרד המשפטים הורה למשטרה למלא את תפקידה בהגנה על ביטחונן ושלומן של המתפללות. למרות זאת, בדומה לפעמים קודמות, גם הפעם לא הורחקו מהמקום הנשים המתנגדות לתפילה, והן המשיכו להפר את החוק תוך שהן שורקות, מקללות וצועקות לעבר נשות הכותל במהלך כל התפילה.

המכתב (מה- 4.10, מצורף) של משרד המשפטים הגיע בתגובה לפנייתה של עו"ד אורלי ארז לחובסקי, היועצת המשפטית של נשות הכותל, שכותרתה "התנהלות חמורה של משטרת ישראל בתפילת ראש חודש אלול" (מה-15.8), בה תוארה אוזלת ידן של הרשויות במקום – משטרת ישראל והקרן למורשת הכותל – אל מול האלימות הגואה נגד נשות הכותל, המסכנת את ביטחונן.

לאור זאת, ומתוך רצון להגן על המתפללות ולאפשר לכולן את מימוש חופש הפולחן במקום, הובטח לנשות הכותל כי יוכלו להתפלל בראש חודש חשון עם הגנה מוגברת ואפקטיבית מצד הרשויות, שינקטו בפעולות למניעת האלימות וההפרעות.

בין היתר הורה משרד המשפטים להרחיב את מתחם התפילה המגודר, המיועד לנשות הכותל ולהזיזו לכוון הכותל, באופן שיאפשר למתפללות לגעת בקיר עצמו. אלא שבפועל דרישה זו זכתה להתעלמות מצד רב הכותל, והשטח המתוחם אף הוקטן ביחס לרגיל. בנוסף, הפיסה הקטנה (1.20X1.20 מ') שנועדה לאפשר תפילה ליד הכותל, 'הופקרה'בעזרת סדרני הקרן למורשת הכותל, המייצגים את רב הכותל, לטובת המתנגדות לתפילת נשות הכותל. יחס אוהד וסלחני מצד הסדרנים איפשר להן להישאר במקום, תוך שהן משתלטות על מעט המקום ומונעות את הגישה אליו מצד נשות הכותל למשך כל התפילה.

בנוסף, התעלמו סדרני הקרן למורשת הכותל מהנחיות משרד המשפטים למנוע הכנסת משרוקיות ומכשירים, ובכך איפשרו את המשך ההפרעות לתפילת נשות הכותל. גם ההנחייה להפנות את הרמקולים המופעלים במרכז עזרת הגברים למרכזה – לא קוימה, והם הופנו לכוון עזרת הנשים, תוך שהם מרעישים ומפריעים לתפילה.

לדברי לזלי זקס, מנכ"לית נשות הכותל, "התגובה של משרד המשפטים נתנה לנו תקווה שסוף סוף מישהו מתייחס אלינו ברצינות ומתחשב בצורך שלנו בהגנה ובשמירה על בטחון המתפללות. אלא שרב הכותל ממשיך להתעלם בבוטות מההנחיות, תוך שהוא מתייחס לכותל כאילו היה חצרו הפרטית ועושה שימוש לרעה בסמכויותיו נגד כל מי שתפילתה אינה עולה בקנה אחד עם זו שלו. למרות שמשרד המשפטים הראה מחווה של רצון טוב, לטובת כל הצדדים, הטיל רב הכותל וטו ובכך מנע את הסיכוי להתקדמות ולתפילה שלווה והרמונית".

לדברי עו"ד אורלי ארז לחובסקי, היועצת המשפטית של נשות הכותל: "פעם נוספת ראינו שהתחייבות המדינה לבג"צ לחוד ומעשי רב הכותל לחוד. שוב ושוב נפגעת זכותן של נשות הכותל לתפילה מכובדת ללא הפרעות במקום שנועד לכך, בעזרת הנשים. אנו נמשיך לפעול להבטחת זכויותיהן החוקתיות של נשות הכותל".

מתפללת מול חרדיה במשרוקית. זו לצד זו

דילוג לתוכן