גל המעצרים

ב-18 בנובמבר 2009 נפל דבר בכותל המערבי. לראשונה זה 21 שנים בהן מתקיימת תפילת נשות הכותל בעזרת הנשים, עצרה המשטרה את אחת המתפללות על כך שהתעטפה בטלית ואחזה ספר תורה.

מעצר זה היה, לדעת ענת הופמן, הנקודה הארכימדית שחוללה את גל השינוי לטובת נשות הכותל בדעת הקהל ובאמצעי התקשורת. המעצר התרחש כאשר בארץ התחוללו עוד כמה מקרים של הדרת נשים על-ידי החברה החרדית והציבור הישראלי החל לאבד את סבלנותו.

ביוני 2010, במהלך תפילת ראש חודש אב, עצרה המשטרה את יו"ר הארגון, ענת הופמן על כך שאחזה ספר תורה.

ענת נעצרה שוב כעבור 3 חודשים (אוקטובר 2010) בשל אירוע משותף שקיימו נשות הכותל עם ארגון 'נשות הדסה'. היא בילתה את הלילה במעצר ללא מיטה והגישה תלונה על כבילה מכאיבה ויחס משפיל של השוטרים.

למחרת בבוקר, 17 באוקטובר, התקיימה תפילת ראש חודש חשון. המשטרה עצרה את לזלי זקס מנכ״לית נשות הכותל ואת רחל כהן ישורון חברת ההנהלה. הן שוחררו אבל התבקשו להודות בעבירה של הפרעה לשלום הציבור. שתיהן סירבו.

ההתנכלויות והמעצרים ממשיכים וב-5 בינואר 2010, נעצרה ונחקרה יו״ר נשות הכותל ענת הופמן. נלקחו ממנה טביעות אצבעות והיא הוזהרה כי תואשם בהתעטפות בטלית בכותל המערבי.

המעצרים ממשיכים ובחודש מאי 2012, עיכבה המשטרה למספר שעות שלוש נשים שעטו טלית בתפילת ראש חודש סיוון.

ב-21 ביוני, תפילת ראש חודש תמוז, המשטרה דרשה מתומכת של נשות הכותל לעטות טלית כצעיף ולא כטלית והיא עשתה זאת ובכל זאת היא נעצרה ועוכבה לחקירה למשך מספר שעות. בחקירה נאמר לה שנאסר עליה להתקרב לכותל במשך שבעה ימים, וכי אם לא תציית יוטל עליה קנס בגובה 3000 ש״ח.

בראש חודש אלול, המשטרה עצרה ארבע מתומכות נשות הכותל, שעטו טלית מסורתית (עם פסים שחורים או כחולים) בתואנה שהן מפריעות לשלום הציבור בכך שקיימו טקס דתי ״שפוגע ברגשות אחרים״.

במהלך תפילת ראש חודש חשון, אוקטובר 2012. המשטרה עצרה את לזלי זקס מנכ״לית נשות הכותל ואת רחל כהן ישורון חברת ההנהלה. הן שוחררו אבל התבקשו להודות בעבירה של הפרעה לשלום הציבור. שתיהן סירבו.

חודש לאחר מכן, נובמבר 2012 במהלך תפילת ראש חודש כסלו שוב נעצרו המנכ״לית לזלי זקס וחברת ההנהלה רחל כהן ישורון על שעטו טלית. בהמשך עיכבה המשטרה ארבע תומכות נוספות. הן התבקשו לקבל צו הרחקה מהכותל לחמישה ימים.

 

המעצר שעורר שינוי בזירה התקשורתית היה בדצמבר 2012. לאחר חודשים רבים בהם נעצרו נשות הכותל ובהם נדרשו למלא אחר הוראות חדשות ומחמירות של המשטרה, נעצרו 4 נשים וביניהן הרבה אליס פרישמן, מנהיגה רפורמית חשובה בארה"ב ועורכת הסידור הרפורמי.

פרישמן נכנסה לעזרת הנשים עם טלית, אך שוטר שהיה במקום דרש ממנה להסיר אותה. "אמרתי שאני לא מבינה, אני לא עוברת על שום חוק, לא ישראלי ולא יהודי" סיפרה. היא עוכבה לשלוש שעות ולבסוף נדרשה לחתום על התחייבות שלא תבקר בכותל 15 יום. היא סירבה ושוחררה עם אזהרה שאם תעבור על האיסור, תיקנס ב-3,000 ש"ח.
הנשים שנעצרו, רחל כהן-ישורון, חברת הנהלת נשות הכותל, 2 צעירות חברות בארגון "נצר" והרבה פרישמן סירבו לחתום על הודאה ב״הפרעה לשלום הציבור״, ושוחררו אחרי שלוש שעות. מעצר זה עורר הד תקשורתי רב בארץ ובתפוצות והביא את רה״מ בנימין נתניהו להכיר בחשיבות של פתרון מהיר והוגן לקונפליקט הכותל. הוא ביקש מיו״ר הסוכנות היהודית נתן שרנסקי לבחון את הסוגייה.

 

אלא שגל המעצרים לא נפסק ובפברואר 2013 נעצרו 10 נשים על שעטו טלית.

ב-10 לאפריל 2013 הציג נתן שרנסקי את פתרונו לסוגיית הכותל. במקביל, הודיעה משטרת ישראל כי לא תאפשר התעטפות בטלית על-ידי נשים בכותל. וכך למחרת, 11.4.2013 בעת תפילת ראש חודש אייר, נעצרו 5 נשים על התעטפות בטלית. הנים הובאו בפני שופטת בית המשפט השלום, שרון לארי בבלי שאמרה שאינה רואה כל סיבה למעצרן. בהחלטה תקדימית הצהירה השופטת בבלי שאין בתפילת נשות הכותל משום הפרעה לשלום הציבור.

מה שהביא לסוף גל המעצרים נגד נשות הכותל הוא פסק הדין של השופט סובל. לאחר פסיקתה של השופטת לארי-בבלי, המשטרה ערערה על ההחלטה והעניין הובא בפני בית המשפט המחוזי ב-25 באפריל 2013. השופט משה סובול לא קיבל את ערעור המשטרה וסמך ידו על החלטת השופטת לארי-בבלי שאין כל סיבה למעצר והנשים לא הפריעו לציבור בתפילתן. השופט סובול הצהיר כי פסק הדין של בג״צ מ-2003 מעולם לא התכוון להיות צו מניעה שבעטיו יופללו נשים מתפללות. כמו כן הוא טען שפסק הדין לא אסר על נשות הכותל מלהתפלל בכותל. בהתייחסו להמלצה כי נשות הכותל יתפללו בקשת רובינסון גרס, כי אין בכך איסור על תפילת נשים בעזרת הנשים בכותל המערבי, וכי אין בתפילתן משום עבירה.  בהתייחסו למגבלה של ״חוק המקומות הקדושים״ על כך שבכותל המערבי תתקיים תפילה לפי ״מנהג המקום״, אמר שופט סובול כי מנהג המקום צריך להיות מפורש באופן לאומי ופלורליסטי ולא בהכרח לפי הנוהג היהודי אורתודוקסי.

דילוג לתוכן