אחוות נשים בכל מחיר? / לזלי זקס

האם כאישה פמיניסטית אני מחוייבת לתמוך באחיותי הנשים גם כשאיני מסכימה איתן?

בתחילת השבוע עמדתי בפני דילמה פמיניסטית כאשר חברות שלחו אלי לינק מאחד העיתונים ובו נתבקשתי “להצביע” האם יש לפטר את סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי.

הרקע למשאל היה ההתבטאות שלה נגד יהדות התפוצות בראיון בטלוויזיה. היא טענה  שהיהודים בצפון אמריקה לא מבינים את ישראל כיוון ש “מעולם לא שלחו את ילדיהם להילחם עבור ארצם”. עוד הוסיפה בהקשר של  המשבר שהתעורר בעקבות ביטול מתווה הכותל “רוב הזמן האנשים האלה בכלל לא מעוניינים לבוא לכותל”.

ההתבטאויות שלה כסגנית שר החוץ גרמו בצדק לכעס רב ביהדות ארה”ב ופוליטיקאים רבים, ביניהם ראש הממשלה התנערו מדבריה ואף גינו אותה. עמוד הפייסבוק שלי מלא בכתבות בנושא, זו הייתה שיחת היום בבית הכנסת בשבת.

ברור לי שהאמירות חסרות האחריות שלה תורמות לקרע ההולך וגדל בין יהודים בחו”ל ובין מדינת ישראל, אותה הם אוהבים ובה הם תומכים כבר 70 שנה בנאמנות. יהדות התפוצות יקרה לי. אני עובדת אתם ומקרוב רואה את האהבה הגדולה שלהם כלפי ישראל ואת הכאב שלהם בכך שלא יכולים להתפלל בחופשיות בכותל. אני כמובן מגנה את דברי סגנית השר חוטובלי ומצרה עליהם.

יחד עם זאת אני פמיניסטית וברור לי שגבר באותו המעמד שהיה אומר את אותם דברים פסולים היה יוצא יבש בין הטיפות . כמו כן במשך רוב חיי הבוגרים עבדתי וניהלתי ארגונים העוסקים בהעצמה נשית; הייתי ממקימות המרכז הפמיניסטי ‘אישה לאישה’ בחיפה, יו”ר עיקר – הקואליציה הבינלאומית לזכויות העגונה ומסורבות הגט, מנכ”לית שדולת הנשים וכיום – מנכ”לית נשות הכותל, ארגון הפועל למען זכויות נשים בכותל המערבי.

כפמיניסטית, אני גאה ושמחה כל אישה שהגיעה לעמדת כוח במדינה, גם אם דעותיה אינם תואמות את השקפת עולמי, כיוון שבמקום בו דורכות נשים תגענה עוד אחריה, הן הנחשוניות ודרכן קשה.

מספר הח”כיות בכנסת הנוכחית הוא הגבוה ביותר מאז קום המדינה, אך בכנסת, בה רוב של “גנרלים ורבנים” אחוז הנשים עומד על 23% בלבד, פחות מרבע! שלא לדבר על תפקידים “נחשבים” יו”ר כנסת, ראשי וועדות, שרים וסגני שרים.

שנים תמכתי ועבדתי להצמחת נשים מנהיגות, ועכשיו כאשר הן שם ואפילו “מפשלות”  האם נכון שאצביע במשאל ואתרום לפיטוריהן  כיוון שהשקפת עולמן הפוליטי נוגדת את שלי?

הדילמה הזו מתעצמת  סביב חנוכה. בכל שנה מתקיימת הדלקת נרות ממלכתית בעזרת הגברים בכותל המערבי. להדלקה מוזמנים בעלי תפקידים ציבוריים כגון ראש הממשלה, נשיא בית המשפט העליון, יו”ר הכנסת, מפכ”ל המשטרה ועוד. כמובן שאם אישה מחזיקה באחד מהתפקידים הללו היא  איננה מוזמנת כיוון שהטקס כולו כאמור, מתקיים בעזרת הגברים, כדי שחלילה לא ישמע קול של אישה במערכת ההגברה של הכותל.

בשנה שעברה נשות הכותל פנו לרב רבינוביץ לדרוש את העברת החנוכייה לרחבה הציבורית מאחור או לאפשר לנו חנוכייה זהה בעזרת הנשים . רב הכותל כתמיד התעלם מדרישתנו אך הפנה אותנו להדלקה “ממלכתית”  המתקיימת על המרפסת של ישיבה הנמצאת מעל הכותל, שם, הוא טען, נשים מוזמנות להדליק.  ואכן הן הוזמנו, אלא שהן לא בירכו על ההדלקה, הן הדליקו גפרור וחזרו לעמוד מאחור, את הברכה על הדלקת הנרות בירכו גברים.

לחנוכייה המרוחקת על הגג של הישיבה הוזמנה בשנה שעברה השרה לשוויון חברתי גילה גמליאל. כתבנו והסברנו לה שהיא מוזמנת לטקס לאזרחים סוג ב’ בו היא תשמש כניצבת, עלה התאנה השקט של הרב רבינוביץ.

תמוהה בעיניי ההחלטה של השרה גמליאל לקחת חלק בהדלקה נידחת ומופלית בעוד היא מסרבת להגיע להדלקת הנרות שנשות הכותל מארגנות בעזרת הנשים מידי שנה. ושוב הדילמה, האם עלינו לצאת באופן פומבי נגד השתתפותה ?

יחד עם זאת אני ערה להבדל בן שני המקרים, גמליאל, השרה לשוויון חברתי השתתפה ביודעין בטקס מדיר ומפלה ולעומתה סגנית שר החוץ חוטובלי הביע דעה שמנוגדת לדעתי, פוגע בחוסן הלאומי של ישראל ויש סיכון שנתניהו יבחר בה כשעיר לעזאזל על ההחלטות ההרסניות שלו שהביאו לקרע שלא היה כדוגמתו ביננו ובין יהדות התפוצות.

לגבי  סגנית השר חוטובלי לא חתמתי על המשאל ולא אתמוך בפיטוריה, אך לגבי השתתפותה של השרה  חוטובלי בטקס מדיר ומפלה נשים – שם לא אוותר.
בכל מקרה אמשיך לפעול לקידום נשים לעמדות השפעה גם אם דעותיהן הפוליטיות נוגדות את שלי כיוון שאם הן לא תהיינה שם אז במקומן יבחרו בגברים עם אותם הדעות ואם כך עדיף לטעמי שתהיינה נשים בתפקידים הללו.

דילוג לתוכן