האם חלקו הדרומי של הכותל המערבי 'קדוש' כמו חלקו הצפוני בו אנחנו מתפללות היום.
האם הרחבה החדשה המכונה 'עזרת ישראל' המצויה מעל הרחוב ההרודייני
מתחת לקשת רובינסון קדושה כמו זו הצפונית לה?
שלוש שנים עמלנו במשא ומתן כדי להגיע אל היום הזה
היום בו אישרה הממשלה את הקמתה של רחבה חדשה בה יוכלו יהודים מכל הזרמים להתפלל.
הכותל הפך למקום קדוש משום שהוא מקום תפילה.
התפילות הופכות את הכותל לקדוש.
רחבת התפילה החדשה המצויה מעט ימינה מן הכותל המערבי מעט דרומה היא קדושה משום שתפילות רבות עתידות להתקיים בה.
דווקא רחבת הכותל המוכרת לכולנו המדירה מתוכה נשים הרוצות להתפלל יחד, הרוצות להתעטף בטלית ולהניח תפילין נפגמת בקדושתה, משום שהיא מקיאה מתוכה נשים הבאות מתוך רצון כן ואותנטי להתפלל יחד.
מקום תפילה לא שוויוני אינו קדוש בשבילי.
מקום המסלק מתוכו נשים החפצות להתפלל יחד הוא מקום שאיני יכולה להמשיך להתפלל בו.
כשם שאיני יכולה להתפלל בבתי כנסת בהם נשים יושבות שותקות בעזרת נשים וצופות מבעד למחיצה אל התפילה, המתנהלת בלעדיהן, כך יהיה לי קשה לבוא אל חלקו הצפוני של הכותל המערבי.
איני רוצה ללחוש את תפילותי איני רוצה להשקיט את קולי.
אני רוצה לבוא עם חברותי ולהתפלל בקול רם לשיר ולרקוד את התפילות
את כל פסוקי התפילה המצויים בתוכי ומבקשים לעלות.
יום היסטורי יכול להיקבע כיום כזה רק בפרספקטיבה של שנים.
אנחנו רואות בחזוננו את רחבת הכותל החדשה מלאה במתפללות ומתפללים.
"וראיתם ושש ליבכם ועצמותיכם כדשא תפרחנה"
זהו פסוק מספר ישעיהו, החרות על אחת מאבני הכותל הנמצאת ברחוב ההרודייני מתחת לרחבת התפילה החדשה. פסוק המנוסח בלשון עתיד ומתאר גאולה "וראיתם ושש ליבכם"
כשנראה את המתפללות והמתפללים הבאים אל הרחבה החדשה מתחת לקשת רובניזון
שהיא שריד למעלה העולה להר הבית, מעל הרחוב ההרודייני, אחד מן הרחובות העתיקים בעולם,
אז שש לבנו.
אביגיל אנטמן היא תושבת ירושלים, משוררת, מורה לספרות ומחנכת בתיכון המסורתי בירושלים. חברת ארגון 'קולך'- פורום נשים דתיות . בעלת טור קבוע על פרשת השבוע. חברת קהילת 'שירה חדשה' מאז היווסדה ב-2002. גדלה ברובע היהודי ונהגה לתפלל מידי שבת בכותל המערבי.